Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Monday

Kasih Ibu..:'(

Kesah ini diambil di internet.. Sengaja diambil & bacalah utk renungan kita bersama... "Sesungguhnya redha Allah itu terletak pada kredhaan ibu bapa"...

Pada suatu hari, seorang pemuda yang bernama Faizal terlibat dalam kemalangan. Dia dilanggar oleh sebuah teksi di sebatang jalan raya. Akibat daripada kemalangan itu dia cedera parah. Kepalanya luka, tangannya patah dan perutnya terburai. Setelah dibawa ke hospital, doktor mendapati keadaannya terlalu teruk dan menjangkakan dia tidak ada harapan lagi untuk hidup. Ibunya, Jamilah segera dihubungi dan diberitahu tentang kemalangan yang menimpa anaknya.
Hampir pengsan Jamilah mendengar berita tentang anaknya itu. Dia segera bergegas ke hospital tempat anaknya dimasukkan.Berlinang air mata ibu melihat keadaan anaknya. Walaupun telah diberitahu bahawa anaknya sudah tiada harapan lagi untuk diselamatkan, Jamilah tetap tidak henti-henti berdoa dan bermohon kepada Allah agar anaknya itu selamat.
Hari berganti minggu, minggu berganti bulan, keadaan Faizal tidak banyak berubah. Saban hari Jamilah akan datang menjenguk anaknya itu tanpa jemu. Saban malam pula Jamilah bangun untuk menunaikan solat malam bertahajjud kepada Allah memohon keselamatan anaknya. Dalam keheningan malam, sambil berlinangan air mata, Jamilah merintih meminta agar anaknya disembuhkan oleh Allah.
Ini adalah antara doa Jamilah untuk anaknya itu ;
”Ya Allah ya Tuhanku, kasihanilah aku dan kasihanilah anak aku. Susah payah aku membesarkannya, dengan susu aku yang Engkau kurniakan kepadaku, aku suapkan ke dalam mulutnya. Ya Allah, aku pasrah dengan apa jua keputusan-Mu! Aku redho dengan qada’ dan qadar Mu yaa Allah.”
”Yaa Allah, dengan air mataku ini, aku bermohon kepadaMu, Engkau sembuhkanlah anakku dan janganlah Engkau cabut nyawanya. Aku sangat sayang kepadanya. Aku sangat rindu kepadanya. Susah rasanya bagiku untuk hidup tanpa anakku ini. Terngiang-ngiang suaranya kedengaran di telingaku memanggil-manggil aku ibunya.”
“Ya Allah, tidak ada Tuhan melainkan hanya Engkau saja. Tunjukkanlah kuasa Mu ya Allah. Aku reda kalau anggota badanku dapat didermakan kepadanya agar dengannya dia dapat hidup sempurna kembali.”
“Ya Allah, aku redho nyawaku Engkau ambil sebagai ganti asalkan Engkau hidupkan anak kesayanganku. Engkaulah yang Maha segala hal, berkat kebesaran Mu ya Allah, terimalah doaku ini….aamiin”.
Keyakinan Jamilah terhadap kuasa Ilahi sangat kuat walaupun tubuh badan anaknya hancur cedera dan dikatakan sudah tiada ada harapan lagi untuk hidup. Namun, Allah benar-benar mahu menunjukkan kebesaran dan kekuasaanNya.
Setelah 5 bulan terlantar, akhirnya Faizal menampakkan tanda-tanda kesembuhan dan akhirnya dia sembuh sepenuhnya. Berkat doa seorang ibu yang ikhlas.
Faizal dapat meneruskan hidupnya hingga berumahtangga dan beranak-pinak. Ibunya, Jamilah semakin hari semakin tua dan uzur.
Suatu hari, Jamilah yang berusia hampir 75 tahun jatuh sakit dan dimasukkan ke hospital. Pada mulanya, Faizal masih melawat dan menjaga ibunya di hospital. Tetapi semakin hari semakin jarang dia datang menjenguk ibunya hinggalah pada suatu hari pihak hospital menghubunginya untuk memberitahu keadaan ibunya yang semakin teruk.
Faizal segera bergegas ke hospital. Di situ, Faizal dapati keadaan ibunya semakin lemah. Nafas ibunya turun naik. Doktor memberitahu bahawa ibunya sudah tidak ada masa yang lama untuk hidup. Ibunya akan menghembuskan nafasnya yang terakhir pada bila-bila masa saja.
Melihat keadaan ibunya yang sedemikian dan kononnya beranggapan ibunya sedang terseksa, lantas Faizal terus menadah tangan dan berdoa seperti ini;
“ Yaa Allah, seandainya mati lebih baik untuk ibu, maka Engkau matikanlah ibuku! Aku tidak sanggup melihat penderitaannya. Yaa Allah, aku akan redho dengan pemergiannya…Aamin.”
Begitulah bezanya doa ibu terhadap anak dan doa anak terhadap orang tuanya. Apabila anak sakit, walau seteruk mana sekalipun, walau badan hancur sekalipun, walau anak tinggal nyawa-nyawa ikan sekalipun, namun ibu bapa akan tetap mendoakan semoga anaknya diselamatkan dan dipanjangkan umur.
Tetapi anak-anak yang dikatakan ‘baik’ pada hari ini akan mendoakan agar ibu atau bapanya yang sakit agar segera diambil oleh ALLAH, padahal ibu bapa itu baru saja sakit. Mereka meminta pada Allah agar segera mematikan ibu atau bapanya kerana kononnya sudah tidak tahan melihat ‘penderitaan’ ibu bapanya.

Anda bagaimana? Apa doa anda untuk ibu bapa anda?
m(^_^)m

Sunday

KisaH MawaR :'(


Bunga mawar  adalah kecintaannya, namanya sendiri juga “Rose”. Dan setiap tahun kekasihnya selalu mengirimkan mawar-mawar itu, diikat dengan pita yang indah.
Pada tahun kekasihnya meninggal akibat sakit, dia mendapat kiriman mawar lagi. Kartunya tertulis "Happy Birthday to you honney like all the years before".
Sebelumnya, setiap tahun kekasihnya mengirimkannya mawar, dan kartunya selalu tertulis "Aku akan mencintaimu lebih lagi tahun ini, kasihku selalu bertumbuh untukmu seturut waktu yang berlalu."
Dia tahu ini adalah terakhir kali kekasihnya mengirimkan mawar-mawar itu. Dia juga tahu kekasihnya memesan semua itu dengan bayar di muka sebelum hari pengiriman. Kekasihnya tahu kalau dia akan meninggal. Dia selalu suka melakukan segala sesuatu sebelum waktunya. Sehingga ketika kekasihnya sangat sibuk sekalipun, segala sesuatunya dapat berjalan dengan baik.
Lalu Rose memotong batang mawar-mawar itu dan menempatkan semuanya dalam satu vas bunga yang sangat indah. Dan meletakkan vas cantik itu di sebelah potret kekasihnya tercinta. Kemudian dia akan betah duduk berjam-jam di kursi kesayangan sambil memandangi potret kekasihnya dan bunga-bunga mawar itu.
Setahun telah lewat, dan itu adalah saat yang sangat sulit baginya. Dengan kesendiriannya dijalaninya semua, sampai hari ulang tahun ini. Beberapa saat kemudian, bel pintu rumahnya berbunyi, seperti hari-hari ulang tahun sebelumnya. Ketika dibukanya, dilihatnya buket mawar di depan pintunya. Dibawanya masuk, dan tiba-tiba seakan terkejut melihatnya. Kemudian dia langsung menelepon toko bunga itu. Ditanyakannya kenapa ada seseorang yang begitu kejam melakukan semua itu padanya, membuat dia teringat kepada kekasihnya. dan itu sangat menyakitkan hatinya. 
Lalu pemilik toko itu menjawabnya, "Saya tahu kalau kekasih Nona telah meninggal lebih dari setahun yang lalu, saya tahu anda akan menelepon dan ingin tahu mengapa semua terjadi. Begini Nona, bunga yang anda terima hari ini sudah dibayar di lunas oleh kekasih anda. Kekasih anda selalu merencanakannya dulu dan rencana itu tidak akan berubah. Ada standing order di file saya, dan dia telah membayar semua, maka anda akan menerima bunga-bunga itu setiap tahun. Ada lagi yang harus anda ketahui. Dia menulis surat khusus untuk anda, ditulisnya bertahun-tahun yang lalu, dimana harus saya kirimkan kepada anda satu tahun kemudian jika dia tidak muncul lagi di sini memesan bunga mawar untuk anda. Lalu, tahun kemarin, saya tidak temukan dia di sini, maka surat itu harus saya kirimkan setahun lagi, yaitu tahun ini, surat yang ada bersama dengan bunga itu sekarang, yang bersama dengan Nona saat ini." jawab pedagang bunga.
Rose mengucapkan terima kasih dan menutup telepon, dia langsung menuju ke buket bunga mawar itu, sedangkan airmatanya terus menetes. Dengan tangan gemetar diambilnya surat itu, di dalam surat itu dilihatnya tulisan tangan kekasihnya menulis :
~~"Kekasihku tersayang, Aku tahu ini sudah setahun semenjak aku pergi, aku harap tidak sulit bagimu untuk menghadapi semua ini. Kau tahu, semua cinta yang pernah kita jalani membuat segalanya indah bagiku, Kau adalah Rose yang sempurna bagiku. Kau juga adalah seorang teman dan kekasihku yang memberikan  kebahagiaan selama ini. Aku tahu ini baru setahun, tapi tolong jangan bersedih. Aku ingin kau selalu bahagia, walaupun saat kau hapus air matamu. Itulah mengapa mawar-mawar itu akan selalu dikirimkan kepadamu. Ketika kau terima mawar itu, ingatlah semua kebahagiaan kita, dan betapa kita begitu diberkati. Aku selalu mengasihimu, dan aku tahu akan selalu mengasihimu. Tapi Roseku, kau harus tetap berjalan, kau punya kehidupan. Cobalah untuk mencari kebahagiaan untuk dirimu. Aku tahu tidak akan mudah, tapi pasti ada jalan. Bunga mawar itu akan selalu datang setiap tahun, dan hanya akan berhenti ketika pintu rumahmu tidak ada yang menjawab dan pengantar bunga berhenti mengetuk pintu rumahmu. Tapi kemudian ia akan datang 5 kali hari itu, takut kalau engkau sedang pergi. Tapi jika pada kedatangannya yang terakhir dia tetap tidak menemukanmu. Dia akan meletakkan bunga itu ke tempat yang ku suruh, meletakkan bunga-bunga mawar itu di tempat di mana kita berdua bersama lagi, untuk selamanya. Saya mencintaimu lebih lagi daripada setahun lalu, sayang."~~
Betapa terharunya Rose saat membaca surat tersebut sambil terus menangis tersedu2.Dalam hatinya sambil mendo`akan kekasih hatinya semoga berbahagia disisi_Nya.

:::MemaAfkaN:::

Memaafkan seseorang adalah sebuah janji, janji yang kamu tidak akan pernah menggunakan kesalahan di masa lalu untuk melawannya..

Memaafkan seseorang yang menyakiti kita adalah salah satu hal yang sangat sulit dan lebih menyakitkan. tapi, bila batu dibalas dengan batu, dan mata diganti dengan mata,  apakah erti dari hidupmu.. Dan apakah setelah kita membencinya kita akan merasa puas???

Hanya dengan menutup luka  itu dengan cinta dan membasuhnya dengan harapan baru, maka kata maaf tidaak lagi menyakitkan kita... :)



"I dont forgive people because i'm weak.
i forgive them because i'm strong enough to
know people make mistakes.."


SpeC!al.. tp xSanGat poNn.. !

berulang kali kau menyakiti
berulang kali kau khianati
saket ini coba pahami
ku punya hati bukan tuk di sakiti

ku akui sungguh beratnya
tinggalkan mu yg dulu penah ada
namun harus aqu lakukan
kerna ku tau ini yg terbaek

ku harus pergi meninggalkan kamu
yg telah hancurkan aqu
saket nya.. saketnya.. oh saketnya!

ku akui sungguh beratnya
tinggalkan mu yg dulu penah ada
namun harus aqu lakukan
kerna ku tahu ini yang terbaek

ku harus pergi meninggalkan kamu
yg telah hancurkan aqu
sakitnya.. sakitnya.. oh sakitnya..

cinta ku lebeh besar dari cintanya
meskipun kau sadar itu..
bukan dia.. bukan dia.. TAPI AQU!.

begitu beratnya ini..
hingga aqu harus mengalah..

...........
terima kasih..

Friday

Ta!k GiGiii..

haii guyss!! sihat??? jum2.. kter buang taik gigi sme2 yok... eiii dah berkulat dh tu... xmalu la korg nie... meh la ak tlong ek... haaaa bce kt bwh nie.. bia xkering gusi tuu korg gelak.. hehehe bru la taik ggi xmlekat.. huhu...

Presenting...: Kesah 3 eKor PesaLah..


Tiga lelaki, seorang ahli falsafah.. seorang pakar matematik dan seorang pelawak ditangkap
atas kesalahan mengendap itik buat projek…
Lalu hakim berkata..
"kamu boleh menanyakan satu soalan kepada ku.. kalau aku dapat menjawab.. kamu akan ditahan
di penjara.. tapi kalau aku tidak dapat menjawab… kamu akan dibebaskan..

Ahli Falsafah mula berkata..
"Saya mahukan Yang Arif membawa sebuah buku falsafah yang lengkap dari Socrates.. Jika Yang
Arif berjaya membawanya.. saya rela dihukum…".

Lalu Hakim mengarahkan pekerjanya pergi mencari buku yang diperkatakan.. lalu buku itu di
berikan kepada ahli falsafah untuk di sahkan…
"Ya benar sekali ini lah bukunya yang Arif…"
Lalu Ahli Falsafah dipenjarakan…

Kemudian giliran pakar matematik mengajukan pertanyaan…
"Cuba jawab 1253*254-45557+(5454*25451) dalam masa 5 saat..".
Sambil menekan kalkulator dengan pantas.. Hakim memberikan jawapannya.. dan ternyata tepat..
Lalu Pakar Matematik pun dipenjarakan..

Giliran terakhir pergi kepada pelawak..
"Berikan saya sebuah kerusi yang mempunyai 7 lubang ditempat duduknya!". kata si pelawak..
Apabila kerusi disediakan.. pelawak itu duduk dan tiba-tiba melepaskan kentut yang kuat..
Lalu dia berdiri dan bertanya kepada Hakim..
"Yang Ariff.. dari lubang mana kentut saya tadi keluar?"

Setelah membelek kerusi dan melihat lubang yang berada tepat dibawah punggung si pelawak tadi..
hakim berkata…
"Kentut mu keluar dari lobang yang ketiga dari sebelah kanan ini..".

"Salah!!!" Sebenarnya kentut saya dari lubang punggungku ini !!!".
Pelawak itu kemudian dibebaskan.





hahaha bodo btol....!!


well da xder taikk gigi korg dh.. cume tggl bau2 kentut je... ahaks.. muaaaxx!!


m(^_^)m

Thursday

EmErgEnCy.. No NeeD 999...

EmErgEnCy!!! eh3 abg2 t'syg kiter blm siap2 lagi nk p masjid? eh bgun pon blom?? umm agk melamfau di c2.. kalu bgun pun blm, mcm mne nk buat amalan2 sunat nie?? kan hari Jumaat nie... cPat2!! hehe...


Masjid Kristal.. ni time siang  hari...

haa yg ni wktu malam... diambil dari atas jambatan Pulau Duyong..

huhu tp Masjid Kristal xleh dijadikan utk solat Jumaat le... huhu hmmmmm cik2 abg?? da buat amalan sunat ke?? da mandi?? Da cukur?? eishh korg!! sebut je pasal shave, korg suke pkir lain ek... haaa ni nk gtaw cikit sal amlan sunat kiter sbg umat Islam pd hari Jumaat...

Pada mlm Jumaat , kita digalakkan bce surah al-Kahfi & surah Yassin. Banyakkan zikir, doa & selawat. Pagi Jumaat plak, Imam solat Subuh akan membaca Surah as-Sajadah & akn sujud Sajadah. Juga digalakkan membaca Surah al-Insan, zikir, selawat dan membanyakkan doa.
Hmmmm kaum lelaki, disunatkan mandi sebelum solat Jumaat, pkai pfume (bau-bauan), bersegera ke masjid, memotong kukun dan misai, berjalan kaki ke masjid dan memperbanyakkan membaca Al-Quran dan zikir. Kemudian Solat Jumaat dan mendengar Khutbah Jumaat.Digalakkan banyak berdoa kerana pada hari Jumaat ada waktu yang mustajab berdoa.
But...?? kukun 2 ape ek?? ahaks... ak pon xtaw... hehe tp blh fhm la kowt... hmmm da dewasa kn?? think cook2 ok..(pkir masak2).. huhu
ape2 pon.. renung2kan & slmat beramal...!! muaahh!!
m(^_^)m

Muahh3!!

kenyang perut eden..
PerMulaan yg afdhal utk blog ak yg berwajah baru nie... hmmm sbut psl knyang.. td mkn kt kdai mak anjang... hahaha famous mak anjang dpt msuk blog... huhu td mkn kuey teaw goreng je.. huhu cdap gak ar an... nk diet... (padahal duit xde,,, rm20 utk 3mggu... mati ak...!) hahaha save bajet... tgh tggu bulan jatuh ke riba... sape la nk lanje an??  nk tggu pkwe, kter ni xde pkwe... xde org ske kter... haha nk ad skndal, jauh skali... huhu *jerit a.k.a nanges*

huh!! dah la... ni nk smbung yg td... pasal lesbian ak td an?? hmmm skg dh lme dah xdpt mrase mcm mne ad "gurlfren".. huhu xsame mcm kt mtrik dlu... wlupun tempoh pknalan 2 skejap, tp lbih bmkna... huhuhu..
miss u all actually... smpai kt dunia ipta nih, ak xjmp lg gurlfren mcm korg... gurlfren a.k.a lesbian..!!

Aduuhh!! nk letak pic kowg, xdpt lah.. line lembab ni.. terkedek2 mcm itik... geram ak...!! xpe, len kali ak letak k.. asalkan korg taw, korg ttp my gurlfren (^_^) lesbian ak ok.. huhu syg korg sgt2.. hopefully kter dpt set date yg pling ssuai utk kter jmp k.. kalo blh dlm tmpoh mase kter sume cuti 4 bulan ni k... umm byk sgt nk story mory kt korg.. hehe... muaaahhh!!


m(^_^)m

LesB!aN (^_^) GurLfReN

I'm LESS... Less is More?? ouch Yes!! that's r!ght babeh.... it is actually forbidden in Islam.. but, i still want to share my experience wif u all... i'm so hard head (keras kepala).. well, i love les... uhhh i dont have enough strength to story2 about this bcos it is so sensitive issue!! so hard for me... never mind, for u my DEAR, i will do whatever for u... anything.... !! huh~

Ahhhh berbelit2 lidah ak... nk ckp owg puteh knon;;; eiiii xsedaq diri... hik3... sbb 2 la pnting nya ENGLISH EDUCATION... ahaks! k la.. i try my best.. i have to give some explanation & feedback to all my (LesB!aN (^_^) GurLfReN). Seems like u all want to know the truth about my recognition (pengakuan).. hahaha...

Explain :::
Lesbian & Gurlfren
lesbian berkait rapat dengan hubungan yang dijalinkan antara pmpuan dgn pmpuan..
gurlfren pula dikatakan sebagai kawan pmpuan...
(ecece skema sikit)
As a conclusion, ak sbnr nye nk cter sal mmber2 puan ak kt  mtrik dulu...
huhu giler ko nk berlesbian!! Dilaknat Allah woo!! 
Well tjuk entri ak ni, sje je nk bwt gempaq kan.. hahaha...

Feedback :::

sat noe!! nk g mkn dulu.. lapaq!! this is actually for my "LesB!aN (^_^) GurLfReN"...
azlindah, farahany, fakhriah, atiqah & rasidah..... wait2 ok.. hahaha... nk g mkn nie.. bye umuaaaxx!!


m(^_^)m

Time by tiMe..

pejam...1
celik....0
pejam...1
celik....0

huuuuwawawa,,,,
rupe2 nye dah lame la wei.... haha walaweiiihhhh!! pelik gk, org len... pejam celik pejam celik, dahhhh nakk....(mksud ak, skejap je!!) tp kesah ak, pjam celik pjam celik, rupe2 nye dah lme ak x berblogger... hahahahahahhaa... asyik berfacebookholic je.. rimas, lemas ak...!! huh..... ?? aie nie, ak bwu tringt, yg ak ade blog sndri.. hehehe kcian blog ak mrajuk sbb dh lme xamek kesah ngn dye.. so, ak pon bkk lerr ak pnye less is more ni...

p/s: nseb bek ingt lg psword ni,... hahaha...jeng3!!

yg lame cmpak ke laut, yg baru naik ke langit.. hehe dah abis sume ak update.. tukar yg tu, tukar yg ni... haha so skg ak pnye blog berwjh baru.. huhu sume older posts ak delete... hehehe xnak ingt kesah lme la ktakan... huhuhu... yg ak reject2 dlu, brmbus!! blacklist already.. hehehe nk cri jodoh bru plak... come2...!!
1 ringgit serba satu....!! 2 ringgit serba satuu!!! hehe... tringin nk bniaga kt pasar2 mlm, pasr lmbak.. huhu leh jerit2, hilang tension ak... ! ehh dahh.. yg tension2, jgn d pkir kan sgt... xelok.. so, nk g mkn... isi perut buncit, cian dah lpar.. hehehe babai.. muah3..!!

m(^_^)m

GeL! aTy...

geli sgt2 aty ni.. tp xde owg gletek2 pon... xde owg cuit pon... hahaha..
biase la bile dh t'geLi2 mcm ni, (haha mcm plik je bunyik nye an?? TERGELI2 hahaha)... nk tgelak2 ak.. ape la punye ngah syok2 berbloggerholic, smbil2 dgr HOT FM.... ade la pulak kan teka teki kua.... eh jap!! BERBLOGGERHOLIC?? hahahaha anggap btol je la ek.. tp ak ase kan mcm xde lm dictionary je.. hehe xpe2, kite kne kreatif & kritis... bru la x ktinggalan... mwujudkan bnda yg xwujud... hahahaha... opss!! maafkan mak ek, dh jauh dri entri sbnar nye...!! hhehe haaaaaa!! pusing balik kt teka teki td tu kan... DALAM BYK2 IKAN, IKAN APE YG ADE BULU KETIAK....?? ahaks?? ak laaaa..... terkjut berok... hahaha tergelak2 ak... pkir pnye pkir.. ade ke x ek ikan berbulu ketiak?????? hmmmmm............

m(^_^)m

JoM LeR s!nGgaH..!!